Miasta na rowery! Tylko jak zmienić postawy ludzi?

Rowery

zdjecie pochodzi ze strony testcyklisterna.se 

Jak to robią inni? W Szwecji trwa właśnie ciekawy i nietypowy projekt wspierania transportu rowerowego – trzydzieści sześć osób dostało rowery w zamian za… obietnicę, że wybiorą je zamiast samochodu co najmniej 3 razy w tygodniu.

W Kopenhadze, która jest rowerowym rajem, połowa osób wybiera rower, żeby dostać się do pracy. W Göteborgu taką decyzję podejmuje tylko 6 procent mieszkańców. Tymczasem przesiadanie się na rowery jest dobre dla wszystkich – jest ekologicznie, tanio i zdrowo – dlatego wiele miast, podobnie jak nasz Gdańsk, robi co może, żeby zachęcać mieszkańców do zmiany postaw.

No właśnie. Autorzy tego pomysłu założyli, że ludzie nie wybierają rowerów, bo… dotąd na nich nie jeździli. U podstaw pomysłu z rozdaniem rowerów leżało przekonanie, że ludzie muszą sami się przekonać, że rower jest w porządku i że mogą zmienić swoje codzienne nawyki.

Pojechanie rowerem do pracy, na zakupy, z dzieckiem do przedszkola i tak dalej jest możliwe i praktykowane powszechnie na przykład we wspomnianej Kopenhadze. To się jednak wydaje trudne i niemożliwe bez samochodu osobom, które dotąd tego nie robiły.

Oczywiście potrzebna jest do tego odpowiednia infrastruktura – ścieżki, stojaki i tak dalej. W Szwecji, tak samo jak u nas, miasta były projektowane głównie z myślą o kierowcach i samochodach, i to się dopiero powoli zmienia. Jednak niezależnie od dostępności infrastruktury,  na pewno kluczowe jest nastawienie ludzi.

Grupa 36 osób o różnej sytuacji i z różnymi potrzebami dostała rowery na pół roku. Po konsultacjach z trenerem transportu sami wybrali, jakiego typu rower dostaną- zwykły, z przyczepką, elektryczny, z trzema kołami i tak dalej, w zależności od potrzeb, dotychczasowych nawyków i aktywności.  Po zakończeniu projektu będą mogli kupić rowery za symboliczne pieniądze.

Showing good examples is a powerful way to reach out. Through the project, we’re trying to create those good examples-people from many different groups in the population, with a large variety of transportation needs, who all can solve their daily transports with bikes.

– mówi o pomyśle Rickard Waern, project manager w Energy Agency of  West Sweden (cytuję za road.cc)

Na testcyklisterna.se i na facebooku projektu możecie sprawdzić, jakie są efekty.

 

Reklamy

Co Ty na to?

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s